78 toeren met Marconi arm

Toch een bijzonder exemplaar. De aandrijving gebeurt vanaf de zijkant (rechtsboven). Een aandrijfwieltje loopt tegen de bakelieten draaischijf. Hetzelfde principe zien we bij de Philips Porteldisc (3902) . Die komt uit 1939 dus ik denk dat deze qua leeftijd uit diezelfde periode stamt. Onder de toonopnemer ziet u een metalen strip. Dat is de automatische afslag met een rem. De rem werk gewoon door een metalen deel tegen de draaischijf te drukken. Het draaipunt van de arm is gelagerd met kleine kogeltjes, zie ik ook zelden.

Alles is van bakeliet behalve de kist, die is van zwart gelakt hout. Merk niet bekend, ik denk uit Denemarken of Zweden. Er staan wat teksten in een van die talen maar mijn Zweeds of Deens laat me in dit geval in de steek.

Op de foto is de aandrijving goed te zien. Het onderste wieltje draait tegen de draaischijf. Het rode wieltje daarboven is de toereninstelling. Door aan de knop aan de bovenzijde te draaien remt het rubberen wieltje de snelheid af. Gewoon mechanisch door wrijving. Zo eenvoudig kan het.

Helaas is door de tand des tijds de verbinding van de knop aan de bovenzijde met het binnenwerk afgebroken en is het rubber vergaan. Maar de werking is nog goed te zien. Doordat de aandrijving aan de bovenzijde plaats vindt is aan de onderzijde niet veel te beleven. Een paar elektrische verbindingen met een eenvoudig schakelaartje voor aan/uit.

Ook aan de uitgang voor de snoeren is gedacht. Een uitsparing maakt het mogelijk de grammofoon te sluiten tijdens het afspelen. Doordacht? Misschien om het motorgeruis minder te laten horen. De apparaten uit die tijd maakten nogal wat storend lawaai dat het geluid van de muziek soms overtrof. Zeker als de naald versleten was.

Wat is er nou aan een slot te zien? In ieder geval iets wat ik nog niet eerder heb gezien bij dit soort oude apparaten. Op het slot ziet u de mogelijkheid het te draaien. Deze vergrendelt het slot. De sleutel mist.

Tim de Wolf gaf aan dat de arm van Marconi is en uit 1938 stamt.

bovenaanzicht 

onderzijde 

motor 

motordeel

snoer 

slot

volgende: wisselaar 78 toeren

   
© ALLROUNDER